App Logo

No.1 PSC Learning App

1M+ Downloads
Who were the primary practitioners of Odissi in its traditional form?

AMale dancers known as Gotipuas

BTemple dancers called Maharis

CRoyal court performers called Nartalas

DPriests who performed sacred rituals

Answer:

B. Temple dancers called Maharis

Read Explanation:

Archaeological evidence traces Odissi back to the 2nd century BCE, with depictions found in the Udayagiri and Khandagiri caves in Bhubaneswar. The dance form is rooted in the principles of the Natyashastra and Abhinaya Darpana. Traditionally, Maharis—temple dancers—were the primary practitioners and custodians of Odissi. Later, a group of male dancers known as Gotipuas was trained in the art. Another variation of this dance, called Nartala, continued to be performed in royal courts. The movement technique is centered around two fundamental postures: Chowk – a square stance representing masculinity Tribhanga – a three-bend posture embodying femininity Expressive hand gestures (mudras) and fluid torso movements are essential elements of Odissi. The Odissi orchestra typically includes a Pakhavaj player, flutist, sitar player, manjira (cymbals) player, and a vocalist.


Related Questions:

താഴെ പറയുന്നവയിൽ കഥകളിയുമായി ബന്ധപ്പെടാത്ത പ്രസ്താവന ഏതാണ് ?

  1. മിനുക്ക്, പച്ച, കത്തി, കരി, താടി എന്നിവ കഥകളിയിലെ പ്രധാന വേഷങ്ങളാണ്.
  2. ചെണ്ട, ശുദ്ധമദ്ദളം, ചേങ്കില, ഇലത്താളം എന്നീ വാദ്യങ്ങൾ കഥകളിയിൽ ഉപയോഗിക്കും.
  3. കഥകളിക്ക് അവലംബമായിട്ടുള്ള സാഹിത്യരൂപം ആട്ടക്കഥയാണ്
  4. സംഭാഷണപ്രധാനമായ സാഹിത്യരൂപമാണ് കഥകളി
    Which of the following best describes the movement technique of Mohiniyattam?
    Which of the following statements about the folk dances of Telangana is true?
    In what ways do costumes in Indian folk dances contribute to the performance?
    താഴെ പറയുന്നതിൽ ഏത് കലാരൂപമാണ് 'അഭിനയത്തിന്റെ അമ്മ' എന്ന് അറിയപ്പെടുന്നത് ?